Hampaan juurihoito Tampere

Hampaan juuri­hoito vai poisto? Kartoitamme hampaidesi tilanteen ammatti­taidolla

Mitä hampaan juurihoito tarkoittaa? Hampaan juurihoidossa juuren sisällä olevat kanavat (1-4) avataan, puhdistetaan ja laajennetaan työhön tarkoitetuilla juurikanavaneuloilla. Juurikanavissa voidaan pitää jonkin aikaa lääkeaineita ja lopuksi juurikanavat täytetään juurentäyttöaineella. Tämän jälkeen hampaan kruunuosa korjataan. Korjaukset ovat laajempia, kuin elävien hampaiden korjaukset. Juurihoidettu hammas on siis ”kuollut ” hammas ja siten kruunuosa on hauraampi kuin elävällä hampaalla ja vaatii näin ollen erilaisen korjauksen. Hampaan juurihoito Tampereen Hammaskulma Oy:ssä tehdään aina tilanteen vaatimalla tavalla.

Hampaan juurihoito - miksi juuri­hoitoon päädytään?

Hoitamattomana hampaan reikiintyminen voi johtaa juurihoitoon. Hampaan oireena on tällöin kipu. Syvälle, hammasytimeen edennyt reikiintyminen voi edellyttää juurihoitoa, vaikka kipuoire ei vielä olisi alkanutkaan. Usein siinä tapauksessa hoitoon on hakeuduttu hampaan lohkeamisen takia. Aikaisemmin isosti paikatut hampaat voivat ruveta oireilemaan vuosien kuluttua ja tulevat aroiksi, jolloin hampaaseen on kehittynyt tulehdus, missä hoitona on juurihoito.

Jopa paikkaamattomiin, mutta useimmiten laajahkosti paikattuihin hampaisiin voi ilmaantua hiushalkeamia, jolloin oireiluna on kipua tai purenta-arkuutta. Hoitona tällöinkin on juurihoito tai jos halkeama ulottuu kovin syvällä, voidaan hammas joutua poistamaan.

Lisäksi esimerkiksi purennassa korottanut hammas voi kuoleutua ja vaatii näin ollen juurihoidon. Juurihoito onnistuneesti toteutettuna on hyvä hoitomuoto hampaan säilyttämiseksi ja pahoinkin tuhoutunut kruunuosa voidaan onnistuneesti korjata paikkauksella tai kruunutuksella. Juurihoidettu hammas palvelee useimmiten oireettomana vuosikymmeniä.

Olennaista on kruunuosan oikeanlainen korjaus. Mikäli paikkaus suoritetaan kuten elävällä hampaalla, on hampaan lohkeamisen/halkeamisen riski suuri ja juurihoidettu hammas lohkeaa aina syvältä luurajan tasalta, jolloin hammas joudutaan poistamaan. Hyvä hammaslääkäri tekee aina oikeanlaiset ratkaisut hampaidesi kannalta.

Mitä hampaan juurihoito maksaa?

Juurihoitojen hinnat vaihtelevat juurikanavien lukumäärästä riippuen (2017) 150–450 €, hintaan lisätään kruunuosan korjaus. Juurihoito on Kela-korvattavaa. (2015 n. 20 %)

Varaa aika!

Hampaan juurihoito Tampereen Hammaskulma Oy:n toteuttamana on laadukasta. Hoidamme hampaasi hellävaraisesti kuntoon täydellä asiantuntemuksellemme. Katso tarkemmat yhteystiedot ja varaa aikasi!

Jätä yhteystietosi, otamme yhteyttä!

• Suomen Hammaslääkäriliiton jäsen
  • Suomen Hammaslääkäriseuran Apollonian jäsen